کپشن نویسی حرفه ای در اینستاگرام یکی از موارد چالشی و مهم در جذب مخاطب است.

خیلی ها این قسمت را در تولید محتوا نادیده میگیرند.

کپشن (caption) در واقع همان توضیحاتیست که در زیر پست خود مینویسید

اما کپشن کمک میکند تا شما به اهداف خود نزدیک تر شوید

مثل فروش محصول، بازدید از سایت، معرفی کسبو کارتان و یا به طور کلی انتقال یک مطلب به مخاطب

گاهی تمام حرف ها را نمیتوان در یک محتوای تصویری بیان کرد و شاید یک محتوای تصویری به توضیح بیشتری نیاز داشته باشد

بنابراین مهم است که چطور کپشن را بنویسید تا مخاطب جذب محتوای شما شود و در راستای اهداف شما حرکت کند.

در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم و کاربردی را برای نوشتن بهترین کپشن به شما یاد بدهیم تا بصورت حرفه ای در اینستاگرام کپشن بنویسید.



خط اول کپشن

اگر می‌خواهید مخاطب کپشن شما را بخواند، باید آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن، شروع کنید.

حتما دیده‌اید که اینستاگرام، ابتدا دو جمله اول کپشن را به مخاطب نشان می‌دهد و او برای مطالعه کل کپشن، باید روی گزینه «more» یا «بیشتر» کلیک کند.

پس آن دو جمله باید بسیار گیرا باشند

برای آغاز کپشن میتوانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

1- کلمات جذاب را در اول قرار دهید:

20% تخفیف یا 7جایزه ی 20 یلیون ریالی

2- سوالی بنویسید که ذهن مخاطب را درگیر کرده است:

چطوری کپشن بنویسم که بازدید پستم زیاد شود؟

3- جمله‌ای بنویسید که کنجکاوی ایجاد کند:

کپشن نویسی سخت است، اما...

4- حقه‌ای بزنید که مخاطب را ترغیب به خواندن کند:

کپشن رو نخون!

کپشن حرفه ای در اینستاگرام

محتوای اصلی کپشن

کپشن‌ شما می‌تواند بازگو کننده ی موضوع پست شما باشد، توضیحات مربوط به محصولتان باشد یا بیان کننده ی یک داستان باشد.

موضوع پست را بنویسید

ما هروقت می‌خواهیم پست یا استوری بگذاریم، دنبال یک متن مرتبط با عکس می‌گردیم. تفاوتش در این است که در توصیف عکس، هرچه واقعی‌تر باشید، بهتر است. اینطوری مخاطب هم با شما احساس نزدیکی بیشتری می‌کند، چون می‌داند که دارید یک موضوع شخصی را با اون به اشتراک می‌گذارید.

کپشن حرفه ای در اینستاگرام

توضیحات مربوط به محصول یا خدماتتان را بنویسید

  1. مشخصات محصولتان را ساده، اما کامل توضیح دهید.
  2. حتماً قیمت محصول را بنویسید. 

نکته: از جمله‌هایی مثل «قیمت در دایرکت» استفاده نکنید، چون ممکن است مشتری سختش باشد به شما پیام دهد و حتی اگر پیام بدهد هم، مدتی طول می‌کشد تا جوابی از سمت شما بگیرد... این اتلاف وقت به ضرر شما است.

  1. موجودی محصول را حتماً در کپشن قرار دهید.
  2. نحوه ارسال محصول را کامل توضیح دهید.
  3. مزیت‌های محصول‌تان را هم حتماً بگویید.

نوشتن داستان‌ در کپشن اینستاگرام

داستان سرایی یا روایت‌گری، یکی از جذاب‌ترین روش‌های تعامل با مخاطب است. کاربران اینستاگرام چشم‌شان به دیدن کپشن‌های معمولی، عادت کرده است؛ پس چه بهتر که با گفتن یک داستان، غافل‌گیرشان کنید.

اگر اهل قلم باشید می‌دانید که یک داستان خوب، شامل 3 عنصر اصلی است:

1. همیشه یک قهرمان دارد.

2. حتماً یک چالش سر راه آن قهرمان قرار می‌گیرد.

3. لحن نویسنده با توجه به اتفاقاتی که می‌افتد تغییر می‌کند.

نکته: ساده، روان و به اندازه بنویسید (نه آنقدر بلند که مخاطب از خواندن خسته شود و نه آنقدر کوتاه که نتواند مضمون داستان را برساند)

کپشن حرفه ای در اینستاگرام

نکـــــات مهــــــم:

1) مرتب بنویسید

در هم ننویسید، بین خطوط و نوشته ها فاصله بگذارید.
درواقع بخش های مختلف متنتان را از هم جدا کنید

2) از ایموجی استفاده کنید

ایموجی های مرتبط استفاده کنید،
مثلاً اگر قرار است درباره محصول خود توضیح دهید، استفاده از شکلک خنده و قلب و گل، بی معنی است!
از استفاده ی بیش از حد از ایموجی بپرهیزید

3) CTA

درصورت امکان در انتهای مطلبتان بطور مستقیم از خواننده بخواهید کار مد نظر شما رو انجام دهد (CTA)
به طور مثال بخواهید نظرش را کامنت کند، لایک کند، سیو کند و یا پست را برای دوستانش ارسال کند
اگر فروشگاهی دارید و یا لینکی در بایو قرار دادید، از مخاطب بخواهید وارد لینک شود تا خدمات مورد نیازش را دریافت کند
یا بطور مثال برای دریافت مشاوره در دایرکت پیام دهد.

4) حتما در انتهای کپشن از هشتگ استفاده کنید

بطور کلی میتوانید 0 تا 30 هشتگ در متنتان قرار دهید. نکته ی مهم این است که از هشتگ های مرتبط و پربازدید استفاده کنید. البته از هشتگ های کوچک هم غافل نشوید.
به طور کلی 4 یا 5 هشتگ کافیست

5) منشن

میتوانید پیج خودتان یا یک پیج مرتبط با پستتان که آن را میشناسید و پست شما به او مربوط میشود را منشن کنید

کپشن حرفه ای در اینستاگرام


لب کلام

برای بالا رفتن بازدید پیج اینستاگرامتان، افزایش فالوور پیجتان، افزایش فروش پیجتان و در کل ارتقای پیج اینستاگرامتان باید محتوای با کیفیت تولید کنید 

یک محتوا شامل بخش های متفاوتی میشود که در این مقاله در رابطه با قست کپشن محتواها صحبت کردیم و اصول کپشن نویسی حرفه ای در اینستاگرام را برای شما بازگو کردیم

اگر به دنبال ایده های کاربردی برای تولید محتوا هستید، پیشنهاد میکنیم حتما مطلب این 5 محتوای عالی برای افزایش فالوور واقعی اینستاگرام + فیلم را مطالعه کنید.

ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید 😊