اینستاگرام برعکس بیشتر شبکه‌های اجتماعی، اصلاً سرچ فرندلی نیست.
یعنی مثلا اگر شما به دنبال طرز تهیه برگر گیاهی باشید، نمی‌توانید این جمله را سرچ کنید، چون هیچ نتیجه ای نمی‌گیرید.
اما با سرچ همین عبارت در یوتیوب یا آپارات میتوانید صدها ویدیو پیدا کنید.


اینستاگرام این موضوع را با چه چیزی جبران کرده؟

با دو گزینه:

1- اسم پیج: (منظور یوزرنیم نیست) 

قبلا در مطلبی در رابطه با یک پروفایل استاندارد صحبت کردیم و توضیح دادیم که در قسمت اسم (name) باید چه چیزی و چطور نوشته شود.

در ویدیوی زیر در حین آموزش برای فروش یک محصول در اینستاگرام، ساخت یک پروفایل اصولی نیز توضیح داده شده.

با مشاهده ی ویدیوی زیر میتوانید دریابید که قسمت name در پروفایل را چگونه پر کنید.

2- هشتگ

امروز در این مطلب قصد داریم بطور کامل در رابطه با این غول بزرگ صحبت کنیم.

اول ببینیم که چه کسانی از هشتگ استفاده می کنند؟

دسته اول: بیزینس ها و تولید کننده های محتوا هستند که از هشتگ برای شناساندن محتوای خود به مخاطبینشان استفاده می کنند.
دسته دوم: افرادی هستند که از هشتگ برای پیدا کردن محتوای مورد نظرشان استفاده می کنند.
دسته سوم: خود اینستاگرام است که از هشتگ برای دسته بندی راحت تر پست ها و لینک کردن گروه اول به گروه دوم استفاده می کند.

چگونه با هشتگ به رشد پیج اینستاگراممان کمک کنیم؟


برای دانستن میزان تاثیر هشتگ روی عملکرد پیج ها کافیست تا چند مورد را بدانیم

  • تعامل پست هایی که هشتگ دارند، ۱۲ درصد بیشتر از پست های بدون هشتگ است.
  • هشتگ درست زدن باعث میشود پست ما به اکسپلور راه پیدا کند.
  • هشتگ زدن باعث میشود سایرین پیج ما و محتواهایمان را راحت تر پیدا کنند.

حتما میدانید که در قسمت کپشن هر پست میتوان حداکثر 30 هشتگ زد.

اما آیا این درست است که ما از تمام ظرفیت هشتگ زدن زیر یک پست استفاده کنیم؟ 

آیا درسته که هرچه دم دستمان بود بنویسیم؟

پاسخ: خیر

 تعداد و نوع هشتگ بسیار مهم است

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک لیست 15 تا 20 تایی از هشتگ ها درست کرده باشید تا در هر پست همان ها را copy و paste کنید. 

اما احتمالا بعد از دفعه سوم چهارم هیچ رشدی در عملکرد پیجتان ندیدید و فکر کردید لابد مشکل از جای دیگریست.
اگر اینطور است، اشتباه فکر میکردید.

مشکل از هشتگ زدن غیر اساسی و نادرست است.
اینستاگرام در قوانینش از ما میخواهد که از پست کردن محتوای تکراری اجتناب کنیم
این تکرار شامل هشتگ هم می شود.
و اینگونه است که خیال میکنیم اینستاگرام با ما سرناسازگاری دارد و الگوریتم با ما راه نمی آید.
برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی باید با هم یاد بگیریم که 

چگونه با هشتگ به رشد پیج اینستاگراممان کمک کنیم؟

چگونه هشتگ بزنیم؟

1- مثل هر چیز دیگری، در درجه باید ببینیم که مخاطب ما کیست؟ محتوای ما چیست؟ و طبق آن، هشتگ مرتبط را انتخاب کنیم.
هیچکس دوست ندارد وقتی وارد هشتگ ژست عکاسی میشود، عکس از غذا ببیند.

2- زبان هشتگ را مشخص کنید
اگر به دنبال جذب مخاطب فارسی زبانید بهتر است از هشتک فارسی استفاده کنید
اما نه همیشه
راه طلایی رفتن پست شما به اکسپلور استفاده از هشتگ انگلیسیست.

3- از زدن هشتگ های تکراری خودداری کنید
در هشتگ گذاری خلاقیت به خرج بدید و برای چند پست مختلف از یک لیست هشتک استفاده نکنید.

4- از کامنت ها برای هشتگ زدن استفاده کنید

5- از استوری برای هشتگ زدن استفاده کنید

6- از بیو برای هشتگ زدن (نه به صورت افراطی) استفاده کنید

7- تعداد مورد پسند برای هشتگ هر پست بین ۵ تا ۸ عدد است.
این فکر که هشتگ بیشتر بازدهی بیشتر دارد، کاملاً غلط است.

8- سراغ هشتگ های متوسط و کوچک بروید.
چگونه با هشتگ به رشد پیج اینستاگراممان کمک کنیم؟بیاید با یک مثال پیش برویم تا بهتر متوجه شویم:

در سال ۲۰۲۰ هشتگ photoghraphy در ۵۷۵ میلیون پست استفاده شد
حال توصور کنید من یک پیج عکاسی دارم و در این زمینه تولید محتوا می کنم اگر من هشتگ فتوگرافی که یک هشتک بزرگ محسوب میشود را برای پست هایم بگذارم، هیچکس پست من را بین میلیون ها پستی که در هفته با همین هشتگ گذاشته میشود نمیبیند و پست من بین میلیون ها پست دیگر گم خواهد شد.

پس راه حل چیست؟

از هشتگ های کوچک تر استفاده کنیم.
به جای #عکاسی کمی جزئی‌تر بنویسیم: #عکاسی_در_طبیعت
به جای #لباس بنویسیم: #لباس_شیک
به جای #makeup بنویسیم: #makeupnatural

رعایت نکات ذکر شده در بالا به رشد و ارتقاء پیج شما کمک خواهد کرد

با هشتگ گذاری اصولی پست ها و محتواهای شما وارد اکسپلور و نتایج جست و جوی کاربران اینستاگرام شده و بیشتر دیده میشوند.

در صورت بالا بودت کیفیت محتواهای شما تعداد فالوورهایتان نیز به مرور افزایش یافته و اینگونه پیجی رو به رشد خواهید داشت

چگونه کیفیت محتواهای خود را افزایش دهیم؟

کیفیت یک محتوا در اینستاگرام شامل دو بخش میشود:

1- مضمون محتوا

محتوا را طوری تنظیم کنید که ارزش خواندن، لایک کردن و یا حتی نظر دادن داشته باشد

پیشتر در مطلب این 5 محتوای عالی برای افزایش فالوور واقعی اینستاگرام + فیلم بطور مفصل در این زمینه صحبت کردیم

2- ظاهر محتوا

متاسفانه یا خوشبختانه در درجه اول این ظاهر محتوای شماست که مخاطب را به خود جذب میکند

پس برای زیبایی هرچه بیشتر پست ها و استوری های خود تلاش کنید

مطلب چگونه قالب پست اینستاگرامی زیبا در 5 دقیقه پیدا کنیم؟ در این زمینه بسیار کمک کننده است.